Найамбіціозніший проєкт: до вересня планується завершити будівництво нового водогону Карачунівське водосховище – Кривий Ріг – Південне водосховище
У ніч з 6 на 7 червня російські окупанти підірвали Каховську гідроелектростанцію. Внаслідок вибуху було зруйновано машинний зал та греблю. На відновлення водосховища знадобиться не один рік. Лише для його наповнення до необхідного рівня потрібно мінімум два роки. І ще роки - на відновлення балансу екосистеми.
Однак підрив Каховської ГЕС спричинив не лише екологічну катастрофу. Після підриву греблі ГЕС сталися проблеми з подачею води до Кривого Рогу, Марганця та Нікополя.
Про хід робіт у соцмережі написав голова Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури Мустафа Найем.
За його словами вже на другий день після катастрофи Агентству відновлення було поставлено завдання знайти альтернативні способи подачі води до регіону.
- "Старожили казали, що у попередні роки був розроблений проект будівництва водогону, який дозволив би постачати воду до регіону від Карачунівського водосховища. На той момент були відсутні точні дані щодо довжини траси водогону, обсягів необхідної води для перекачування, кількості населених пунктів, що постраждали, і інформації щодо ландшафту траси, що безпосередньо впливає на кількість необхідних насосних станцій.
Утім, часу на пошук інших варіантів не було. Ми зібрали всіх, хто пам'ятав той старий проект, і вже за три доби після катастрофи розпочали проектування нового водогону з нуля", - розповів Найем.
На п'ятий день після катастрофи паралельно з проектуванням розпочались роботи. Це один з найбільш амбітних проектів такого масштабу з часів Незалежності.
Будівництво передбачає облаштування 3 ланок магістральних водогонів загальною протяжністю 144 кілометри за маршрутом:
- Карачунівське водосховище – Кривий Ріг – Південне водосховище
- Хортиця – Томаківка – Марганець
- Марганець – Нікополь – Покров
ТРУБИ ТА НАСОСИ
Перша проблема, з якою стикнулися проектанти та підрядники – відсутність труб. В загальному для будівництва водогону потрібно 350 кілометрів труб, оскільки на окремих ділянках потрібно від 2 до 4-х паралельних ниток.
"На жаль, потужностей українських підприємств не вистачає для виробництва труб у такій кількості та за такий короткий термін. В Україні ми знайшли лише 25% від загальної потреби у трубах. Допомогли виробники з сусідніх країн. Наразі матеріали поставляються з Польщі, Італії, Румунії та Туреччини, і це не є гуманітарною допомогою. Все закуповується за гроші і за 100% передоплатою", - зазначає Мустафа Найем.
Але ще більшою проблемою стала нестача насосів. Після аналізу знімків з космосу маршруту виявилося, що для перекачування води в такому ландшафті необхідно не 14 насосних підстанцій, а 44 з підвищеною потужністю. Зазвичай виготовлення одного такого насосу займає від 7 до 12 місяців.
"У нас немає стільки часу. Ми зв'язались з виробниками, наші посольства, МЗС та Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України допомагали у цьому процесі. Окрема подяка Офіс Президента України за підтримку. Зараз насоси вже транспортуються до України з Польщі, Швеції та Австрії", - розповідає очільник Держагенства відновлення та розвитку інфраструктури.
ЩО ЗРОБЛЕНО ЗА НЕПОВНІ ДВА МІСЯЦІ
На сьогоднішній день майже на 100% завершено всі роботи з очищення існуючих каналів. Земельні роботи з укладання траншеї на стадії завершення – 88%. В Україну вже доставлено третину всієї необхідної труби, решта – в дорозі. І майже 15% труби вже змонтовано.
"Зараз можемо повідомити, що найбільш значущі прогреси були досягнуті на ділянці річки Інгулець – Південне водосховище. Перша нитка водогону на цій ділянці буде готова до введення в експлуатацію до вересня та забезпечить водопостачання для Кривого Рогу", - зазначає Найем.
ВАРТІСТЬ БУДІВНИЦТВА
Остаточна вартість всього проекту буде визначена лише після проведення експертизи проектно-кошторисної документації для всіх трьох гілок водогону. На даний момент ОЧІКУВАНА вартість складає близько 13,5 мільярда гривень.
Попри масштабність проекту, підрахунки кошторису нескладні. Довжина труб та кількість насосів буде підтверджена спеціалістами; ціни на ці матеріали є у публічному доступі, і також будуть підтверджені митними деклараціями та договорами закупівлі. Обсяг земельних робіт та робіт з облаштування перевірятимуть незалежні інженери-консультанти.
Тим не менш, з огляду на велику вартість проекту та його значення, фахівці впровадили три ступеневу систему перевірки усіх даних.
По-перше, на кожній ділянці водогону працюють працівники з представники технічного нагляду, які у тому числі контролюють та фіксують обсяги виконаних робіт.
По-друге, окремо на усіх ділянках найняті незалежні інженери-консультанти з міжнародним досвідом, які цілодобово працюють на об'єктах і зобов'язані підтвердити та нести відповідальність як за обґрунтованість технічних рішень, так і за обсяги та вартості матеріалів.
По-третє, після закінчення всіх експертиз проект пройде додатковий технічний аудит міжнародною компанією, яка забезпечить незалежний звіт.
"Вибір цієї компанії буде здійснений нашими партнерами з Проєкт USAID "Економічна підтримка України", які також погодились оплатити роботи з проведення аудиту, за що ми щиро їм вдячні", - зауважує Мустафа Найем.
Триступеневий рівень перевірки даних та кошторисів має гарантувати, що проект буде виконаний якісно, вчасно та, що дуже важливо, максимально прозоро.
Всі звіти разом із результатами аудиту та експертизи, а також кошторисами для кожного виду матеріалів, будуть опубліковані Агентством у повному обсязі.
"Щиро дякую усім за роботу усім підрядним організаціям та нашій команді Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Дніпропетровській області. І окремо за сприяння та співпрацю - особисто голові Дніпропетровської ВЦА Сергію Лисаку та керівнику Ради оборони Кривого Рогу Олександру Вілкулу.
Вода буде", - підсумував Найем.
Популярное
До Міжнародного дня захисту дітей у Кривому Розі відбулася виставка малюнків «Країна дитячих мрій»
17:39, 30 май 2024
Топ обсуждаемых
Криворожанка Анастасія Федорчук здобула "золото" на Кубку світу з кіокушин карате
16:42, 25 ноя 2024
17:26, 25 ноя 2024
КОММЕНТАРИИ — 0